Undervis i hele vores idehistorie – ikke kun religion

I Debat, Nyheder af Anders Stjernholm

De fleste danske voksne bekymrer sig i meget lille grad om religion, og derfor skænker de færreste mange tanker til det, som unge mennesker står over for, når de i konfirmationsalderen og årene efter faktisk former et religiøst livssyn, som vil følge dem hele livet.

I weekendens Politiken var Ateistisk Selskab ude med to forslag i forbindelse med debatten om islamkritik i folkeskolen og regeringens bekymring over, at teenagere konverterer til islam. Du kan læse indslaget HER.

Første forslag er en religiøs lavalder. Dette forslag var mest ment som en “færgemelding” – et begreb fra kortspil, hvor man laver en udmelding, der skal få andre til at reagere med deres melding. For det er umuligt at indføre og håndhæve en sådan religiøs lavalder. Religionerne ville næppe gå med til det, og i sidste ende kan man ikke forhindre unge mennesker i at udtænke og forme holdninger.

At stille forslaget er et forsøg på at perspektivere for voksne, hvad det egentlig er, vi beder unge mennesker om at tage stilling til. De fleste danske voksne bekymrer sig i meget lille grad om religion, og derfor skænker de færreste mange tanker til det, som unge mennesker står over for, når de i konfirmationsalderen og årene efter faktisk former et religiøst livssyn, som vil følge dem hele livet.

Andet forslag er noget mere realistisk. Vi ønsker ganske enkelt en mere balanceret undervisning i religion og filosofi i folkeskolen. Ideelt set ønsker vi et idehistorisk fag, der giver plads til alle elementer af idehistorien, og naturligvis fokuserer på de dele, der mest præger moderne tankegang. Når det kommer til religion, ønsker vi undervisning, der tager det religionsvidenskabelige perspektiv på religion som en sandsynligvis menneskeskabt konstruktion. Hvis børnene så ønsker at tro på noget mere efter de har lært om det, skal det stå dem frit for.

…vi beder blot om, at man i skolen udsætter religioner for den samme kritik som alle andre ideer.

Men vi beder blot om, at man i skolen udsætter religioner for den samme kritik som alle andre ideer – for vores bud er, at så vil elevernes kritiske syn på dem opstå af sig selv. Som vi ofte siger til religiøse, der efterspørger hvilke bøger de skal læse for at forstå vores kritik: Biblen og Koranen er fremragende steder at starte. Hvis du læser dem som almindelige bøger og ikke som guders ord.

 

  • Svend Tang

    Rent faktisk mener jeg ikke man bør have nogle skoler som er baseret på en religiøs grundholdning… ink.. folkeskolen. I min barndom underviste man i religion ikke i Kristendom. D.v.s. alle religioner havde så at sige lige meget tid og det var ikke særligt meget der blev undervist i disse områder.

    Desværre er der langt til dette er opfyldt og indtil da vil en lavalder for religions undervisning (inkl. Kristendoms undervisning) som er minimum 5 klasse.